Kiedy tylko Fordon związał się z tkanką Bydgoszczy, zyskała ona nieoceniony dostęp do drugiej rzeki – Wisły. Zrewitalizowane nabrzeże Wisły w Starym Fordonie ożyło.
Kolejny sierpniowy Festiwal Wisły, przybliżał mieszkańcom tradycje flisackie, odkrywał historię dawnego miasteczka i jego mieszkańców. Fordon wyrósł przecież na spławie towarów i drewna rzeką Wisłą na olbrzymią skalę. Co czwarty grosz wartości towaru opłacało się w „fordanach", czyli podatku.
Zastępca prezydenta Bydgoszczy Mirosław Kozłowicz – lider bydgoskiej Nowej Lewicy i kandydat nr 4 na liście do Sejmu, dostał niezwykłe zadanie – powierzono mu rolę pełnomocnika prezydenta ds. rewitalizacji Starego Fordonu.
Kiedy Lewicobus zawitał do Bydgoszczy i zatrzymał się na Rynku w Fordonie, Mirosław Kozłowicz podziękował lokalnej społeczności za inicjatywę, ogromną pracę i współpracę z zarządem miasta przy rewitalizacji tej pięknej części Bydgoszczy. Potem była nagroda odebrana w Warszawie – rewitalizacja Rynku w Starym Fordonie zyskała tytuł „Modernizacji Roku 2022” w 27 edycji Ogólnopolskiego Konkursu Otwartego: Modernizacja Roku i Budowa XXI wieku.
Mirosław Kozłowicz ma jeszcze dużo roboty, by zrealizować marzenia swoje i wielu innych pasjonatów, w tym Towarzystwa Miłośników Fordonu.
Do realizacji jest pomysł Marcina Karasińskiego, dyrektora Festiwalu Wisły z Nadwiślańskiej Organizacji Turystycznej na zagospodarowanie terenu na wschód od mostu fordońskiego, gdy tylko znajdą się środki rządowe na ten cel. Najważniejsze elementy tej inwestycji zakładają uruchomienie przystani Bydgoszcz-Fordon.
Na razie w planach – zbudowany zostanie budynek przystani wodnej (wraz z towarzyszącą infrastrukturą techniczną) na lewym brzegu rzeki Wisły, w dzielnicy Fordon. Będzie tam baza sprzętu wodnego, z salą i zapleczem kawiarni, salą konferencyjną, recepcją, pomieszczeniami sanitarnymi, pomieszczeniami WOPR i policji wodnej o kubaturze ok 20.000 m3 i powierzchni użytkowej ok. 3000 m2
Oczywiście doprowadzą tam mieszkańców nowe drogi komunikacyjne, będzie plac do zimowania jednostek pływających wraz z wiatą oraz parkingiem. Potrzebna będzie kładka dla pieszych przez szyjkę dawnego portu, w celu skomunikowania z nowym nadwiślańskim bulwarem. Powstaną pływające pomosty cumownicze dla jednostek turystycznych, zagospodarowany teren zieleni i małej architektury, uzbrojenie terenu – przyłącza: wodociągowe, energetyczne, gazowe, telekomunikacyjne, kanalizacja deszczowa, sanitarna, oświetlenie…
To jeszcze ogrom pracy, ale jest nadzieja, że po wygranych wyborach parlamentarnych uda się pozyskać środki europejskie na wsparcie tej inwestycji, wyznaczającej nowy kierunek rozwoju Bydgoszczy. Najważniejsze – mieć marzenia – potem już „z górki”.
Opr. nim, 11 października 2023 r.