3 września 2020 r. zakończyły się konsultacje społeczne projektu Strategii rozwoju województwa kujawsko-pomorskiego do 2030 roku – Strategia Przyspieszenia 2030+. W ciągu ponad miesiąca do Urzędu Marszałkowskiego wpłynęło około 700 wniosków, głównie od samorządowców zabiegających o przyjęcie do Strategii zadania rozwiązującego dotkliwy problem lokalnej społeczności. O jednym z nich piszę poniżej. Sprawa dotyczy transportu publicznego w powiecie lipnowskim.
Zakres formułowanych wniosków, postulatów był szeroki i obejmował najczęściej problemy z obsługą transportową. Często występowały kwestie związane z drogami S-10 i S-5, budową obwodnic w ciągu dróg krajowych nr 15 i 25, a także modernizacją linii kolejowych. Postulowano np. przywrócenie ruchu pasażerskiego na linii 281 na odcinku Nakło n. Notecią – Chojnice oraz linii 27 na odcinku Toruń – Lipno – Skępe – granica województwa. Podnoszono potrzebę przywrócenia połączeń na linii nr 356 (Bydgoszcz Główna – Kcynia – granica województwa), a także przebudowy drogi krajowej nr 80.
Często poruszanym problemem okazała się dostępność komunikacyjna powiatów sępoleńskiego, włocławskiego i lipnowskiego. Nawiązywano do możliwości realizacji tzw. modelu transportowego 60/90, zakładającego dojazd do stolic województwa (Bydgoszcz, Toruń) z miast powiatowych w 60 minut, a z dowolnych miejscowości w 90 minut.
W wyniku zgłoszonych i rozpatrzonych uwag i wniosków (ponad 330 uwzględniono) dokonano poprawek i uzupełnień w projekcie Strategii.
Działaczy Lewicy w Lipnie reprezentował radny Jan Wadoń, na co dzień kierownik referatu rozwoju gminy Wielgie. Lewicy nie zadowala tylko zapis diagnozy, że część terenów województwa należy do obszarów o negatywnej, problemowej sytuacji społeczno-gospodarczej, wymagających pomocy w kolejnej dekadzie. Radny uważa, że tereny te powinny stanowić szczególne wyzwanie, być przedmiotem strategicznej interwencji, zarówno z poziomu krajowego, jak i wojewódzkiego. Niepodejmowanie tam konkretnych działań uniemożliwi bowiem realizację nadrzędnego celu Strategii, a mianowicie – zapewnienie wysokiej jakości życia w całym regionie kujawsko-pomorskim.
Jednym z problemów, obniżających tę jakość życia mieszkańców jest wykluczenie komunikacyjne, brak dostępności do publicznego transportu.
Tak dzieje się w przypadku powiatu lipnowskiego, nacechowanego swoistą peryferyjnością komunikacyjną. W Strategii przyjęto jako dominującą rolę transportu autobusowego w połączeniach z Toruniem, wspominając tylko o… dostępności do linii kolejowej.
Popierający radnego działacze lewicy zgadzają się, że obydwie możliwości powinny być co najmniej równorzędne i należy położyć silniejszy nacisk na konieczność modernizacji linii kolejowej nr 27, przynajmniej na odcinku Toruń – Sierpc.
Jan Wadoń uważa ponadto, że brak konkretnego zapisu dot. linii nr 27 w dotychczasowej Strategii rozwoju województwa spowodował, że każdy z decydentów (szczególnie PLK) potraktował problem mało poważnie i przez kolejne lata nie podjęto nawet prac koncepcyjnych, planistycznych, a tym bardziej wykonawczych.
Tymczasem w sytuacji „wąskiego gardła” na drodze krajowej nr 10 w Lubiczu, udrożnienie publicznego transportu kolejowego na odcinku Toruń – Sierpc stało się istotne dla mieszkańców tego obszaru i – co oczywiste, dla wewnętrznej spójności komunikacyjnej województwa.
W dającej się przewidzieć przyszłości – twierdzi Jan Wadoń – niemożliwe będzie osiągnięcie modelu „60”, a nawet „90” w relacji Lipno – Toruń drogą krajową nr 10, zarówno publicznym, jak i prywatnym transportem samochodowym, wskutek wspomnianego „wąskiego gardła” w Lubiczu (mimo dzielącej obie miejscowości odległości poniżej 50 kilometrów). Usunięcia tego „wąskiego gardła” nie da się obecnie czasowo przewidzieć.
Peryferyjność komunikacyjną powiatu lipnowskiego dostrzegają autorzy projektu Strategii, pisząc o tym w Wyzwaniu 6. „Poprawa dostępności komunikacyjnej stolic województwa z terenu całego województwa”. Mieszkańcy powiatu lipnowskiego i całej „ściany wschodniej” województwa mają prawo oczekiwać konsekwencji w zapisach Strategii, a następnie takiej samej konsekwencji w kształtowaniu i wdrażaniu mechanizmów wsparcia dla tych obszarów.
Lipnowski radny podkreśla, że na mapach i rysunkach w dokumencie Strategii pokazany jest zafałszowany obraz „realizacji systemu „60/90” dostępności Bydgoszczy i Torunia w transporcie publicznym z wybranych miejscowości województwa kujawsko-pomorskiego”. W przypadku połączeń z Lipna i wschodnich terenów powiatu lipnowskiego do Torunia, spełnienie modelu „60” ani nawet „90” nie jest możliwe i pozostanie w sferze marzeń, czyli na lata 2030+.
Szansą dla rozwiązania tego regionalnego problemu stały się fundusze Krajowego Planu Odbudowy przeznaczone na modernizację Polski po stratach związanych z Covid-19. Staraniem Jana Wadonia – jedynego radnego Lewicy z powiatu lipnowskiego, Zarząd Województwa Kujawsko-Pomorskiego wpisał na listę projektów skierowanych do Krajowego Programu Odbudowy: "Rewitalizację linii kolejowej nr 27 na odcinku Toruń – granica województwa (z konieczną współpracą z Województwem Mazowieckim) – do Sierpca".
Można mieć nadzieję, że jako konkretne zadanie rewitalizacja linii nr 27 znajdzie się także w kolejnej, poprawianej Strategii rozwoju regionu kujawsko-pomorskiego do 2030 roku.
Podczas spotkania posła Roberta Kwiatkowskiego z działaczami lewicy powiatu lipnowskiego (4 października br.) w Olesznie, Jan Wadoń przekonał parlamentarzystę o życiowej wadze modernizacji linii kolejowej nr 27 dla mieszkańców. Wsparcia przyjaznych sił nigdy za wiele.
fot. linia nr 27 Mateuszgdynia
fot. spotkanie poselskie R. Kwiatkowski, profil FB
Opr. Nina Michalak
6 października 2020 r.